Svensk Logotypdesign Logotyp

Historien bakom Svenskt Tenns logotyp

Svenskt Tenns företagslogotyp

Historien bakom det klassiska svenska varumärket Svenskt Tenns företagslogotyp.

Med sina stilfulla och klassiska möbler och tyger har Svenskt Tenn varit ett stående inslag i svensk inredning sedan 1924. Vad som startade som ett liten tennbutik har idag växt till ett enormt förteag med försäljning både online och i butiken på den exklusiva adressen på Strandvägen i Stockholm. Grundaren, Estrid Ericsson inledde ett samarbete med arkitekten Josef Frank vilket kom att bli en succé med hans formgivning och hennes passion för inredning. Namnet Svenskt Tenn blev efter ett par år missvisande då inredningssortimentet ökade men företaget etablerade sig snabbt och skapade en stor kundkrets och ett namnbyte hade varit ofördelaktigt för företaget.

Logotypen som representerar inredningsföretaget går i djupt grönt och föreställer två änglar som står böjda mot varandra, panna mot panna. Emellan dem står bokstäverna ST i gotisk stil. Kring figurerna finns en ring med texten Svenskt Tenn Stockholm vilket syftar till orten där företaget grundades och är verksamt än idag. Skaparna bakom logotypen är formgivaren och konstnären Akke Kumilen och illustratören Bertil Lybeck. De fick uppdraget av Estrid Ericsson att skapa ”världens vackraste varumärke”. Enligt Svenskt Tenns marknadschef, Thommy Bindefeldt så ska Kumlien och Lybeck tecknat symboliska änglar som anspelar på engelskt tenn.

Svenskt Tenn använder i dag logotypen som en kvalitetsstämpel för både produkt och formgivning. Om en vara är märk med det klassiska änglamärket så vet man att det är en svensk produktion. Den hjälper en också att skilja Svenskt Tenn från helt enkelt, svenskt tenn.

Thommy Bindefelt säger också att:

”änglamärket som logotyp är klassisk och håller även idag och vi ser inga behov av att göra förändringar på denna symbol som stått för Svenskt Tenn AB sedan 1924”

Webkompaniet AS
2013-10-20